Banka bank a hlídač finančního trhu – tak bychom mohli stručně specifikovat dvě základní funkce České národní banky.
Všechny obchodní banky na území České republiky podléhají České národní bance, která nad nimi vykonává dohled. Na zřeteli má i bezpečné fungování finančního trhu a chování všech subjektů spadajících do její kompetence. A pokud zjistí nedostatky nejen vzhledem ke spotřebitelům, ukládá opatření sloužící k nápravě.
Což jinými slovy znamená, že když váš nákup finančního produktu od instituce kontrolované Českou národní bankou neproběhne podle zákona, máte právo si jít stěžovat a dovolat se spravedlnosti.
A jelikož se záměrně nebo z opomenutí vyskytují chyby při prodeji dost často, podívejme se podrobněji na oblasti, ve kterých může Česká národní banka pomoci.
Charakteristika České národní banky
Nejdůležitějším úkolem České národní banky je péče o cenovou stabilitu. Snaží se o co nejmenší inflaci v ekonomice a vytváří podmínky pro hospodářský růst.
V souladu s politikou vlády určuje měnový vývoj a vydává bankovky a mince. Do její kompetence spadá řízení peněžního oběhu a platebního styku. Současně dohlíží na celý bankovní sektor, pojišťovny, penzijní fondy, družstevní záložny a veškeré instituce nakládající s elektronickými penězi.
Česká národní banka coby nezávislý orgán může státu poskytovat úvěry, spravuje státní dluh, vydává kurzovní lístek a pamětní mince.
Ochrana spotřebitele
Dohled nad finančním trhem spočívá především v kontrole příslušných subjektů, zda dodržují právní předpisy a řídí se pravidly poctivého podnikání. Centrální banka se zajímá o způsob jednání se zákazníky a spotřebiteli. Důležitý zdroj informací o chování finančních institucí představují podané stížnosti na konkrétní případy porušení platných právních předpisů. Hříšníci pak dostávají mnohdy hodně vysoké pokuty a při závažných chybách jim může být odebrána licence.
Je třeba ale upozornit, že Česká národní banka koná dohled pouze u subjektů spadajících do její kompetence. Nemůže jakkoliv postihovat porušení spotřebitelského zákona vůči klientovi ze strany věřitele nebankovní sféry. Zde zasahuje Česká obchodní inspekce.
Dohled České národní banky
Určitě není od věci si trochu více přiblížit oblasti, ve kterých vám může Česká národní banka pomoci.
Ceny služeb
Když uvažujete o koupi jakéhokoliv finančního produktu, prodávající je povinen vás informovat přesně v souladu s předpisy o cenách poskytované služby. Případně musí ony informace nějakým jednoduchým způsobem zpřístupnit. Pokud tomu tak není, podejte stížnost České národní bance.
Nekalé praktiky
Banka musí sledovat, zda někdo neporušuje zákaz používání nekalých obchodních praktik
odporujících zákonu o ochraně spotřebitele.
Když vám poskytovatel uvede nepravdivé údaje nebo některé informace zamlčí a vy si daný finanční produkt zakoupíte, jedná se o závažný prohřešek proti zákonu. Kdybyste se totiž o produktu dozvěděli vše podle pravdy, klidně by se mohlo stát, že ho odmítnete.
Diskriminace
Žádný spotřebitel nesmí být nijak diskriminován a kontrolní orgány České národní banky postihují jakékoliv rozlišování zákazníků. Vážným pochybením je odmítnutí prodeje produktu na základě národnostní a jiné segregace.
Informační povinnost před uzavřením smlouvy
Nový občanský zákoník stanovil povinnosti pro uzavírání smluv o finančních službách, které jsou sjednávány na dálku pomocí telefonu nebo internetu. Vzhledem k tomu, že z důvodu pohodlí se stal tento způsob prodeje velmi oblíbený, je tady Česká národní banka hodně obezřetná.
Možnost získání potřebných informací o produktu je totiž omezenější než při osobním styku. Proto je přesně stanoven rozsah informací, které musí každý spotřebitel obdržet ještě před podpisem dané smlouvy.
Stížnost v praxi
Jak již bylo řečeno, pokud vám zprostředkovatel zamlčí některé zákonem určené informace, máte právo si stěžovat u České národní banky. Jenže jako stěžovatel se nijak nepodílíte na správním řízení. Vy se sice dozvíte o jeho zahájení, ale o průběhu vás nikdo informovat nebude.
Česká národní banka neurčuje subjektu, na kterého jste podali stížnost, jakoukoliv náhradu škody. Ona pouze v závislosti na závažnosti prohřešku ukládá kárná opatření. Když budete mít zájem na odškodnění, musíte podat žalobu k soudu, případně vám může vypomoci finanční arbitr.
Jak si stěžovat
Centrální banka přijímá stížnosti nebo podněty elektronicky, písemnou formou a osobně. Stížnost musí obsahovat vaše jméno, a pokud jednáte za někoho ve zmocnění, přiložte i plnou moc. Samozřejmostí je udání subjektu, proti kterému je stížnost namířena. Nezapomeňte uvést i konkrétní identifikační znaky – číslo smlouvy, účtu, pojistky atd. A nakonec připojte předmět stížnosti včetně podrobného popisu problému.
Banka na vaši stížnost či podnět zareaguje do 30 dnů. Pokud do této doby nebude ukončeno šetření vámi udaných skutečností, obdržíte pouze předběžnou zprávu. Konečná odpověď vám bude poskytnuta až po ukončení procesu vyšetřování.
Česká národní banka hlídá na trh a zasahuje u nepravostí
Stabilita cen a měny, dohled nad bankami a ostatními institucemi, u kterých to přikazuje zákon, kontrola vývoje měny a oběhu peněz, správa státního dluhu, vydávání bankovek a mincí – to vše má na starosti Česká národní banka.
A nelze zapomenout na dohled nad subjekty působící na finančním trhu a sledování, zda jejich jednání neporušuje platné zákony především vůči spotřebitelům.
Pokud se tak stane, máte právo stížností nebo podnětem upozornit na chyby v chování sledovaného subjektu. Případné nároky na náhradu škody ale musíte uplatnit u příslušného soudu.
Podávání stížností nepodceňujte, protože tak napomůžete vyčistění finančního trhu od nepoctivých obchodníků a institucí.
Chcete získat půjčku 4500,- Kč hned teď?
Půjčí opravdu téměř každému - schvalovatelnost je 96%!Vyplňte tento jednoduchý formulář a už během 10 minut jsou peníze vaše! Chci získat půjčku 4500,- hned teď!
Dobrý den,od F.ú v Havl.Brodě jsem dostal upomínku na nezaplacení daně 2020.Tuto jsem odeslal 13.5.2020,ale neúplně jsem zadal účet.Nevím,kde ty peníze jsou?P.Myslivcová F.ú.H.B. to pomě chce opět zaplatit.Je mě 72 let a moc se vtom nevyznám,ale ty peníze se musí najít.Poslal jsem kopii z 2020 a přesto mám znovu platit.Prosím poraďte jak mám postupovat.
Děkuji.Pokud to nezaplatím budou po mě chtít zaplatit penále?
Moje R.č. 492524072.